Boek nu

Tentoonstellingen

‘Rembrandt ontdekt in Museum Bredius’

3 november 2022 t/m 15 januari 2023

In de collectie van Museum Bredius in Den Haag bevindt zich een olieverfschets met De oprichting van Jezus aan het kruis, die van Rembrandt blijkt te zijn. De ontdekking van deze nieuwe Rembrandt werd gedaan door Dr. Jeroen Giltaij, voormalig hoofdconservator oude schilder- en beeldhouwkunst bij Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Giltaij onthult deze ontdekking in zijn nieuwe publicatie: Het Grote Rembrandt Boek. Alle 684 schilderijen. De oprichting van Jezus aan het kruis werd in 1921 verworven door Abraham Bredius voor zijn eigen verzameling als een werk van Rembrandt.

Lees meer

Hoewel Abraham Bredius bij zijn aankoop in 1921 er ook van overtuigd was dat Rembrandt de maker was van de schets, hebben kunsthistorici de schets later afgeschreven.

Jeroen Giltaij kwam tot de conclusie dat de schets wel degelijk door Rembrandt is vervaardigd.

Na verwijdering van de vergeelde vernislagen en van de 19de-eeuwse overschilderingen, bleek het `handschrift` van Rembrandt nog beter te herkennen.

Daarna werd technisch onderzoek verricht door restaurator Johanneke Verhave van Restauratie Atelier Rotterdam en Petria Noble van het Rijksmuseum. Zij hebben niets geconstateerd dat een toeschrijving aan Rembrandt tegenspreekt.

‘In de ban van de Zee’

10 december 2019 t/m 22 maart 2020

Drie maanden lang was de Inder Rieden-collectie exclusief te zien bij museum Bredius in Den Haag. De collectie bevindt zich normaal gesproken in Londen en heeft Groot-Brittannië nooit eerder verlaten, tot nu toe!

Lees meer

De Inder Rieden-collectie is één van de grootste privéverzamelingen van 17de-eeuwse maritieme schilderijen in de wereld. Rivier-, oever-, strand- en zeegezichten, maar ook zeeslagen en scheepsportretten geven een prachtg beeld van de Hollandse Gouden Eeuw op het water. Onder de schilders bevinden zich grote maritieme namen zoals Van de Velde, De Vlieger, Van Goyen, Storck, Verbeeck, Backhuysen en Vroom.

 

‘Schoonheid Misleidt’

1 december 2017 t/m 8 april 2018

Museum Bredius is in het bezit van de enige perspectiefkast, een soort kijkdoos, in Nederland. In de tentoonstelling Schoonheid Misleidt staat deze kast centraal samen met andere werken die de fascinatie voor het misleiden van het publiek laten zien.

Lees meer

De perspectiefkast komt uit de 17de eeuw en is toegeschreven aan Samuel van Hoogstraten. Dr. Abraham Bredius kocht de perspectiefkast in de 19e eeuw en heeft de behuizing nooit aangepast.  Naast de perspectiefkast bestond de tentoonstelling uit een aantal schilderijen en kunstobjecten met als thema ‘misleiden’. De perspectiefkast heeft na de tentoonstelling een vaste plek gekregen in het museum en zo blijft dit prachtige en unieke exemplaar te bewonderen door iedereen.

 ‘Linking Pieces’

3 december 2016 t/m 5 maart 2017

In 1931 kocht Dr. Abraham Bredius een vreemd schilderij. Het was geschilderd door Hendrick Aerts en toont een man die door de dood met een zeis begeleid wordt naar zijn graf. Het bleek het rechterdeel te zijn van een veel groter schilderij, de Allegorie op de ouderdom en de dood.

Lees meer

Het Museum was verheugd toen bleek dat in Zweden het ontbrekende deel van dit magistrale stuk opdook. Marina Aarts (geen familie van de schilder) maakte het museum er op attent en de Stichting Vrienden van Museum Bredius was in staat het werk te verwerven.

Met de tentoonstelling ‘Linking Pieces’ gaf Museum Bredius als eerste museum in Nederland breder inzicht in de reden en wijze waarop schilderijen in het verleden in tweeën gedeeld zijn en door toeval of jarenlang onderzoek weer bijeen komen. Er zijn diverse voorbeelden van schilderijen die gescheiden zijn geweest en nadien weer tot één geheel zijn teruggebracht; ook dat aspect kwam aan de orde in de tentoonstelling ‘Linking Pieces’.

 ‘Geen Cuyp, wel Calraet’

6 oktober 2015 t/m 18 januari 2016

De vraag aan wie een kunstwerk kan worden toegeschreven, is misschien wel de belangrijkste binnen de kunstgeschiedenis. Abraham Bredius was de her-ontdekker van verloren gegane schatten en vergeten schilders. Een goed voorbeeld van een dergelijke meester uit de zeventiende eeuw is Abraham van Calraet (1642-1722), van wie Museum Bredius ruim 20 werken toonde.

Lees meer

De initialen AC waarmee Abraham van Calraet meestal zijn werk signeerde werden lange tijd aangezien voor die van de veel grotere en beroemdere Albert Cuyp. Beiden werkten deels gelijktijdig in Dordrecht en hun stillevens toonden gelijkenis. Het was de verdienste van Abraham Bredius die als echte archiefvorser een groep stillevens met perziken niet langer toeschreef aan Aelbert Cuyp, maar aan de onbekende Abraham van Calraet. Daarmee stuitte Bredius tegen de borst van de kunsthistoricus Cornelis Hofstede de Groot die bij hoog en bij laag volhield dat Bredius het bij het verkeerde eind had. Waren de perziken nou van Cuyp zoals de traditionele toeschrijving wilde, of van Calraet? Er ontstond een gepassioneerde discussie en de beschuldigingen over en weer stapelden zich op, die vaak niet eens meer te maken hadden met Van Calraet of Cuyp.

De ontdekking in 1916 in de kunsthandel van een schilderij van Abraham van Calraet maakte een einde aan de strijd tussen beide heren. Het werk was voluit gesigneerd en paste goed bij de stillevens die onderwerp van discussie waren geweest. Bredius triomfeerde. Hij kocht het schilderij en legateerde het later aan het Mauritshuis. Het schilderij is nu samen met 20 andere werken van Van Calraet te zien op deze tentoonstelling.

 ‘Bredius, Jan Steen en het Mauristhuis’

27 juni 2014 t/m 8 januari 2015

Bredius vond Jan Steen, na Rembrandt, de beste Hollandse schilder ooit. Museum Bredius  brengt een ode aan het werk van Jan Steen door het organiseren van een tentoonstelling over zijn werk. De kern hiervan wordt gevormd door de 9 werken die Abraham Bredius zelf heeft verzameld en deze selectie is verder aangevuld met 11 schilderijen uit openbaar en particulier bezit.

Lees meer

In de tentoonstelling ligt de nadruk op het vroege werk van Jan Steen. De tentoonstelling onthult waar de oorsprong van zijn kunstenaarschap ligt en hoe hij zich in slechts enkele jaren van landschap- tot figuurschilder ontwikkelde. Daarvoor zijn 6 landschappen en 1 stadsgezicht geselecteerd.

Om Steens ontwikkeling tot figuur- en genreschilder te tonen is voor het eerst sinds 1926 een sleutelstuk uit zijn oeuvre te zien: de fabel van de sater en de boer uit het bezit van de oprichter van de Koninklijke Philips NV, Dr. Anton Philips. Het werk was zijn favoriete kunstwerk en hij heeft het slechts één keer voor een expositie willen afstaan. In het Museum Bredius wordt dit doek weer in volle glorie getoond nadat het eerder dit jaar een volledige restauratie heeft ondergaan, speciaal voor de tentoonstelling.

Een aantal van de geselecteerde schilderijen zijn nog nooit geëxposeerd. Museum Bredius heeft de primeur voor een tentoonstelling van een van de belangrijkste ontdekkingen van de afgelopen jaren, Steens op Elsheimer gebaseerde Bespotting van Ceres. Het is een van de weinige nachtstukken die we van Steen kennen en het verhaal is ontleend aan de Metamorfosen van Ovidius, de ‘schildersbijbel’ in de woorden van Carel van Mander.

‘Huygens rond de Hofvijver’

25 april t/m 8 september 2013

Huygens rond de Hofvijver is een gezamelijke presentatie van het Haags Historisch Museum en Museum Bredius. In het Haags Historisch Museum staat de band van Constantijn Huygens met Den Haag, zijn geboortestad, centraal. In Museum Bredius is een tentoonstelling over Huygens als kunstkenner en verzamelaar. Ook is er aandacht voor Huygen’s rol als kunstbemiddelaar aan het hof.

Lees meer

In de tentoonstelling zijn meer dan dertig schilderijen te zien, waaronder twee werken die ooit deel uitmaakten van Huygens’ eigen verzameling. Leer hier de persoonlijke smaak van Huygens kennen aan de hand van schilderijen van zeventiende-eeuwse meesters als Rembrandt, Jan Lievens, Van Goyen en Honthorst.

‘Tall and small’

11 oktober 2011 t/m 15 januari 2012

In de tentoonstelling Tall and Small is voor het eerst miniatuurzilver te zien naast de grote zilveren voorwerpen waarnaar ze zijn vormgegeven. De tentoonstelling bestaat uit honderden miniaturen afkomstig uit de collectie van Abraham Bredius en de Haagse antiquair juwelier A. Aardewerk. Verder wordt de tentoonstelling aangevuld met bruiklenen uit internationale particuliere collecties.

Lees meer

De ruim 80 stuks miniatuur zilver die deel uit maken van de collectie Bredius vormden de aanleiding voor deze tentoonstelling. Miniatuurzilver kwam in Nederland in de tweede helft van de 17e eeuw in de mode. Welgestelde dames, voornamelijk in Amsterdam, richtten een heel kabinet in als poppenhuis wat vervolgens werd voorzien van een miniatuurzilveren huisraad. Een kostbare hobby, de miniaturen werden van hetzelfde materiaal vervaardigd als de munten uit die tijd. Het poppenhuis werd een statussymbool. In de 18e eeuw was dit een grote rage. De vraag naar miniatuurzilver was in Amsterdam zo groot dat zilversmeden zich van generatie op generatie konden specialiseren in het maken van dit “poppegoet” zoals het miniatuurzilver in die tijd werd aangeduid.

Naast interieurstukken zijn ook verschillende beroepen, sporten en transportmiddelen in miniatuur zilver tentoongesteld. Enkele zeer zeldzame exemplaren zijn een zonnewijzer, een hemelbed, een biljarttafel en zelfs een draaimolen.

‘Verrassende restauraties’

27 november 2009 t/m 31 januari 2010

Vele werken uit de collectie van Abraham Bredius zijn in de loop van de jaren gerestaureerd. Vergeelde vernislagen en oude retouches zijn verwijderd om de werken weer in hun volle glorie te laten stralen. Deze tentoonstelling staat in het teken van de verrassende onthullingen die de restauraties aan het licht brachten.

Lees meer

Eén van de onthullingen die een restauratie teweeg kan brengen is het veranderen van de toeschrijving van een schilderij. Zo werd bij de restauratie van het werk ‘schilder in zijn atelier’ duidelijk dat het signatuur van Hendrick Gerritsz Pot een latere toevoeging was. Na verder onderzoek kon het werk aan Jan Miense Molenaer worden toegeschreven. Daarnaast zijn de schedels op de voorgrond, die later waren overgeschilderd, weer tevoorschijn gekomen.

 

‘Meesters en Molens, van Rembrandt tot Mondriaan’

17 juni t/m 2 september 2007

In 2007 is het 600 jaar geleden dat de eerste poldermolen in Nederland werd gebouwd. Om meer aandacht te vragen voor het behoud van de Nederlandse molens heeft de Hollandse Molen vereniging 2007 tot het jaar van de molen benoemd. Museum Bredius, het Noordbrabants Museum en het Drents Museum dragen hier aan bij met tentoonstellingen die de Nederlandse molen centraal stelt.

Lees meer

De tentoonstelling Meesters en Molens laat zien hoe beeldbepalend en inspirerend de molen door de eeuwen heen in het Nederlandse landschap zijn geweest. Door deze tentoonstelling kunnen we ook bij de huidige generatie belangstelling wekken door de molen te tonen door de ogen en de uitbeeldingskracht van een groot aantal schilders zoals Rembrandt, Van Jacob van Ruisdael, Jan van Goyen, Aelbert Cuyp en nog vele meer.

‘Rondom Rembrandt’

23 juni t/m 24 september 2006

In 2006 is het 400 jaar geleden dat Rembrandt van Rijn werd geboren en daarom is dit jaar uitgeroepen tot het Rembrandtjaar. De tentoonstelling ‘Rondom Rembrandt’ illustreert de invloed die Rembrandt op zijn collega schilders en leerlingen had.

Lees meer

Uit eigen collectie wordt een fraaie samenstelling van schilderijen door Rembrandt-leerlingen getoond van o.a. Jacob Backer, Willem Drost, Samuel van Hoogstraten en Isaac de Jouderville. Dit alles aangevuld met tekeningen van Rembrandt uit eigen bezit en een aantal Rembrantesque bruiklenen.

‘Batholomeus Breenbergh’

12 februari t/m 1 mei 2005

Museum Bredius is het eerste museum in Nederland dat het werk van Batholomeus Breenbergh (1597-1657) tentoonstelt. De tentoonstelling bestaat uit olieschilderijen en etsen.

Lees meer

Bartholomeus Breenbergh was een leerling van Pieter Lastman net als Rembrandt en Jacob Pynas. Ven 1619 tot 1629 woonde Breenbergh in Italië waar hij een van de oprichters van de beroemde ‘Schildersbent’ was. Dit was een groep van Nederlandse kunstenaars in Rome. Breenbergh was gespecializeerd in Italiaanse landschappen, vaak met een Bijbelse of mythologische scene. Breenbergh stond bekend onder de bijnaam ‘de fret’

‘Melchior d’Hondecoeter’

2004-2005

Melchior d’Hondecoeter was een zeventiende-eeuwse schilder die gespecialiseerd was in stillevens, voornamelijk met gevogelte in de voorstelling. Museum Bredius organiseert een tentoonstelling rondom deze kunstenaar en een prachtig stilleven van zijn hand dat is verworven door Abraham Bredius.

Lees meer

Het werk Jachtstilleven met dode haas is in het verleden toegeschreven aan Jan Weenix aan de hand van een signatuur op het schilderij. Er waren toen echter al twijfels of het werk niet aan Melchior d’ Hondecoeter toebehoorde, wie bekend stond om horizontale compositie, warme coloriet, aandacht voor detail en terugkerende motieven. Tijdens de restauratie van het werk werd duidelijk dat het signatuur ‘Weenix’ een latere en dus vervaste toevoeging was.

‘400 jaar pijproken in beeld’

15 augustus t/m 22 oktober 2003

Verscheidende werken in de collectie van Abraham Bredius staan in het thema van roken, waaronder een stilleven van Pieter Janssens Elinga. Aan de hand van deze werken wordt de praktijk van het pijproken gedurende 400 jaar belicht.

Lees meer

Na 15 oktober reist de tentoonstelling naar Middelburg waar het te zien zal zijn van 27 oktober tot 16 november.

Hierna zal de tentoonstelling onderdeel uitmaken van de tentoonstelling ‘Smoke signals: Smoking in Art’ in de Kunsthal van Rotterdam. Hier zullen de werken van 6 december tot 14 maart te zien zijn.

‘Hofvijver in poëzie en beeld’

30 maart t/m 9 juni 2002

Museum Bredius is gelegen aan de prachtige Hofvijver in Den Haag. Op initiatief van Hermance Schaepman gaven 167 Nederlandse en Vlaamse beeldende kunstenaars, fotografen en dichters hun impressies weer van de Haagse Hofvijver.

‘De Haagse verzamelaars van nu’

2001

Ter gelegenheid van het 10-jarige bestaan van Museum Bredius stelt Museum Bredius voor één keer haar zalen ter beschikking aan Haagse verzamelaars om het mooiste uit hun collectie te tonen. Via de Haagse Courant werden verzamelaars opgeroepen deel te nemen. Uit de vele inzendingen zijn de hier getoonde verzamelingen uitgekozen.

‘Onder de huid van de oude meesters’

2001

De aanleiding van de tentoonstelling is een samenwerking tussen Museum Bredius en onderzoekers van het RKD (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie). Met infraroodreflectiografie (IRR) zijn de verflagen en de ondertekening van verschillende schilderijen uit de Museum Bredius collectie zichtbaar gemaakt.

Lees meer

Als connaisseur was Abraham Bredius afhankelijk van zijn bril en vergrootglas voor het analyseren van kunstwerken, maar met hedendaagse onderzoekstechnieken zoals IRR krijgen wij een verrassende blik op het ontstaansproces van schilderijen. Zo onthullen ondertekeningen het originele ontwerp van de kunstenaar en de aanpassingen die hij later heeft aangebracht.

‘Rembrandt op papier’

25 september 1999 t/m 9 januari 2000

Aanleiding voor de tentoonstelling ‘Rembrandt op papier’ is de tentoonstelling ‘Rembrandt zelf’ in het Mauritshuis. In het Mauritshuis worden de geëtste zelfportretten van Rembrandt getoond. In Museum Bredius zullen alle onderwerpen uit Rembrandt’s etswerk vertegenwoordigd zijn: het Oude en Nieuwe Testament, bedelaars, portretten, tronies, landschappen, naaktstudies en allegorische voorstellingen.

Lees meer

Abraham Bredius behoort zonder twijfel tot de grootste Rembrandt-kenners van het eerste uur. Reeds in 1935 stelde hij een oeuvre-catalogus samen van het geschilderde werk van deze grote meester. In zijn eigen collectie, nu in het bezit van het huidige Museum Bredius, hield hij de ‘Buste van Christus’ en daarnaast heeft hij enkele bijzonder fraaie Rembrandttekeningen verzameld.

Voor de samenstelling van de tentoonstelling werd als gastconservator de Rembrandt-specialist Theo Laurentius aangetrokken. Hij heeft een keuze mogen maken uit de collectie van het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden, aangevuld met enkele bruiklenen van particulieren. Bij de samenstelling zijn tevens de eerste resultaten verwerkt van het technisch onderzoek waaraan de Leidse etsen recent zijn onderworpen.

‘Het Limburgse Pescatore Museum te gast in het Haagse Museum Bredius’

10 april t/m 13 september 1998

In 1998 vond een uitwisseling plaats tussen Museum Bredius en het Pescatore Museum in Luxemburg. Hierbij toonde Museum Bredius 52 werken uit de Pescatore Collectie en gingen de belangrijkste werken uit de Bredius collectie naar het Pescatore Museum in de ‘Villa Vauban’ in de stad Luxemburg.

 

Lees meer

Het Pescatore museum bezit een collectie schilderijen van de 17e-19e eeuw, voornamelijk verzameld  door de Luxemburgse verzamelaar Jean-Pierre Pescatore. De collectie bevat werken uit twee belangrijke Haagse verzamelingen, die ongeveer 150 jaar geleden geveild zijn, in 1851. Deze waren eigendom van Koning Willem II en van Baron van Nagell van Ampsen. Pescatore liet zijn collectie bij zijn dood na aan de stad Luxemburg. Nu zijn deze werken eindelijk weer in Den Haag te zien.

‘De meester-vervalser van Vermeer’

9 april t/m 7 juli 1996

Ter gelegenheid van de Vermeer-tentoonstelling in het Mauritshuis organiseerde het Bredius Museum een kleine tentoonstelling met de beroemdste Vermeer-vervalsing als onderwerp: De Emmausgangers van Han van Meegeren.

 

Lees meer

Dit schilderij was in 1937 gepubliceerd door Abraham Bredius in het Burlington Magazine als ‘Een nieuwe Vermeer’. Nu, 50 jaar na Bredius’ dood in 1946, heeft nieuw onderzoek aangetoond dat Bredius oorspronkelijk, toen het schilderij aan hem werd getoond in Monaco, zijn twijfels had over de authenticiteit. Dit bleek duidelijik uit de recentelijk ontdekte correspondentie in de persoonlijke archieven van wijlen Dr. O.J.G. Kronig tussen Dr. Bredius en Van Meegeren’s vertegenwoordiger Mr. G.A. Boon. Op de tentoonstelling was ‘de Emmausgangers’ te zien, en ook een selectie van de meest relevante correspondentie en ander archiefmateriaal. Jim van der Meer Mohr schreef een artikel, Eerherstel voor Abraham Bredius ?, dat werd gepubliceerd in Tableau Fine Arts Magazine, Vol. 18, nr. 5, 1996.

‘Rob van Koningsbruggen’

24 september t/m 6 november 1994

Soms wordt het Bredius Museum een ontmoetingsplaats van klassieke en moderne kunst. In 1994 werd de schilder Rob van Koningsbruggen verzocht enkele van zijn werken te selecteren voor een  tentoonstelling in het museum, zodanig dat elk van zijn non-figuratieve schilderijen getoond zou worden naast een compositioneel verwant 17e eeuws schilderij.