Terug naar nieuwsberichten

8 september 2021

RKD start crowdfundingsproject voor archiefonderzoek van Bredius

Verveelt u zich tijdens de lockdown? Zoekt u een leuk nieuw project? Misschien kunt u het RKD helpen met het nieuwe project dat zij zijn gestart.

Begin 2021 lanceerde het RKD een crowdfundingsproject om het archiefonderzoek dat Abraham Bredius tijdens zijn leven heeft gedaan online toegankelijk te maken en te indexeren. Dit project zal deel uit gaan maken van Golden Ages een omvangrijk project van Huygens ING.

Bredius heeft tijdens zijn archiefonderzoek behoorlijk veel aantekeningen gemaakt over het leven van Noord-Nederlandse schilders. Deze (vele) aantekeningen zijn normaal gesproken op de studiezalen van het RKD te raadplegen, maar het RKD wil hier verandering in brengen. Ze willen de informatie online beschikbaar stellen.

Om dit doel te verwezenlijken zoekt het RKD naar vrijwilligers die vanuit hun eigen huis metadata willen verzamelen uit de aantekeningen. Het gaat om informatie zoals plaatsnamen, beroepen en persoonsnamen. Lijkt dit jou wat? Kijk dan voor meer informatie of om je in te schrijven op de website van het RKD.