De herondekking van een Rembrandt

In de collectie van Museum Bredius in Den Haag bevindt zich een olieverfschets met De oprichting van Jezus aan het kruis, die van Rembrandt blijkt te zijn. De ontdekking van deze nieuwe Rembrandt werd gedaan door Dr. Jeroen Giltaij, voormalig hoofdconservator oude schilder- en beeldhouwkunst bij Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Giltaij onthult deze ontdekking in zijn nieuwe publicatie: Het Grote Rembrandt Boek. Alle 684 schilderijen. De oprichting van Jezus aan het kruis werd in 1921 verworven door Abraham Bredius voor zijn eigen verzameling als een werk van Rembrandt.

Lees hier: hoe deze nieuwe toeschrijving totstand is gekomen.

De restauratie van Jan Steen

Abraham Bredius heeft het schilderij De huwelijksnacht van Tobias en Sarah van Jan Steen nooit zo gezien zoals het nu in het museum hangt.

Bredius had het rechterdeel zelf verworven, maar het linker gedeelte hing in het Centraal Museum te Utrecht. In 1996 hebben de restauratoren Wietse van Noort en Jan Venema de schilderijen schoongemaakt, gerestaureerd en weer aan elkaar gezet.

Lees hier: het restauratieverslag van hoe deze twee stukken weer één werden.