Terug naar nieuwsberichten

12 november 2023

Het bijzondere leven van Elisabeth Pop op Lange Vijverberg 14

12 september t/m 30 december  2023

Schenking portret van Elisabeth Artz-Pop door Albert Roelofs.

In Museum Bredius is vanaf 12 september het portret van Elisabeth Artz-Pop te zien, dat Albert Roelofs in 1911 van haar schilderde. De uiterst markante Elisabeth Artz-Pop (1888-1981) woonde op Lange Vijverberg 14 in Den Haag. Thans huist daar Museum Bredius.

Museum Bredius

Toen Abraham Bredius ruim negentig jaar oud in 1946 overleed, liet hij de gemeente Den Haag zijn hele collectie van meer dan 200 schilderijen na. Bij zijn vertrek naar Monaco in 1924 had hij zijn grote huis op de Prinsengracht 6 in Den Haag al tot museum gemaakt. Tot 1985 was daar zijn verzameling schilderijen, tekeningen, antieke meubelen, zilver, kristal en porselein voor iedereen te bezichtigen. Na de sluiting van het museum ging de collectie in depot, maar op initiatief van een aantal Haagse kunstliefhebbers en met steun van sponsoren kon in 1990 Museum Bredius, nu aan de Lange Vijverberg 14, opnieuw zijn deuren openen.