Terug naar nieuwsberichten

30 september 2023

Gezichtsbedrog lang voor Escher wegens succes verlengd!

De tentoonstelling over verschillende vormen van gezichtsbedrog uit de 17de eeuw is nu nog langer te zien in Museum Bredius. Gezichtsbedrog lang voor Escher wordt wegens succes verlengd tot en met 30 oktober 2023.

Escher staat in een lange traditie van kunstenaars die gefascineerd waren door perspectief en gezichtsbedrog.

Dit jaar is het 125 jaar geleden dat de kunstenaar Maurits Cornelis Escher (1898-1972) werd geboren. Met de grootste museale Eschercollectie ter wereld vormt Den Haag het centrum van dit bijzondere jubileumjaar. Ter ere van het Escher-jaar toont Museum Bredius Gezichtsbedrog Lang Voor Escher. In deze mini expositie belichten de zeventiende-eeuwse schilderijen verschillende vormen van gezichtsbedrog, waaronder een anamorfose en verschillende trompe l’oeils. Het topstuk van de expositie is de uiterst zeldzame perspectiefkast. Er zijn er maar 6 van op de wereld, en er is er maar één in Nederland. Dat is die van Museum Bredius.

Toegang tot de expositie is gratis in combinatie met een ticket van Escher in het Paleis.

Museum Bredius

Toen Abraham Bredius ruim negentig jaar oud in 1946 overleed, liet hij de gemeente Den Haag zijn hele collectie van meer dan 200 schilderijen na. Bij zijn vertrek naar Monaco in 1924 had hij zijn grote huis op de Prinsengracht 6 in Den Haag al tot museum gemaakt. Tot 1985 was daar zijn verzameling schilderijen, tekeningen, antieke meubelen, zilver, kristal en porselein voor iedereen te bezichtigen. Na de sluiting van het museum ging de collectie in depot, maar op initiatief van een aantal Haagse kunstliefhebbers en met steun van sponsoren kon in 1990 Museum Bredius, nu aan de Lange Vijverberg 14, opnieuw zijn deuren openen.