Terug naar nieuwsberichten

3 november 2022

‘Rembrandt ontdekt in Museum Bredius’

3 november 2022 t/m 15 januari 2023

In de collectie van Museum Bredius in Den Haag bevindt zich een olieverfschets met De oprichting van Jezus aan het kruis, die van Rembrandt blijkt te zijn. De ontdekking van deze nieuwe Rembrandt werd gedaan door Dr. Jeroen Giltaij, voormalig hoofdconservator oude schilder- en beeldhouwkunst bij Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Giltaij onthult deze ontdekking in zijn nieuwe publicatie: Het Grote Rembrandt Boek. Alle 684 schilderijen. De oprichting van Jezus aan het kruis werd in 1921 verworven door Abraham Bredius voor zijn eigen verzameling als een werk van Rembrandt.

Hoewel Abraham Bredius bij zijn aankoop in 1921 er ook van overtuigd was dat Rembrandt de maker was van de schets, hebben kunsthistorici de schets later afgeschreven.

Jeroen Giltaij kwam tot de conclusie dat de schets wel degelijk door Rembrandt is vervaardigd.

Na verwijdering van de vergeelde vernislagen en van de 19de-eeuwse overschilderingen, bleek het `handschrift` van Rembrandt nog beter te herkennen.

Daarna werd technisch onderzoek verricht door restaurator Johanneke Verhave van Restauratie Atelier Rotterdam en Petria Noble van het Rijksmuseum. Zij hebben niets geconstateerd dat een toeschrijving aan Rembrandt tegenspreekt.