Bohemen, ca. 1800
Twee botervloten met deksel, op schotel
Twee botervloten met deksel, op schotel
Tien ‘Sweatmeat’ glaasjes
Twee (gember)coupes met deksels
Kastanjevaas
Drie paar kandelaars met losse vetvangers
Serie van zeven kelkglazen
Serie van vijf kelkglazen
Serie van zes kelkglazen
Twee karaffen
Wijnkaraf met zes roemers en zeven losse kelken
Twee bonbonières met deksel
Twee manden
Coupe met deksel
Coupe
Lepelvaasje
Serviesstuk
Vier bonbonières met deksel
Strooibus met zilveren deksel
Twee bonbonnières met deksel, op schotel
Helder, kleurloos glas. Ovalen onderschotel met zestienkantig, gefacetteerde voet, de onderzijde in stervorm geslepen. Schuin opstaande wand met geschulpte rand. De vloot heeft een ovale vorm met vlakke bodem en opstaande wand en twee opstaande handgrepen. Bolvormige deksel met puntig gefacetteerde knop. Schotel, vloot en deksel in facetten, ruiten en ovalen geslepen, samen een geometrisch motief vormend. Eén deksel ontbreekt. De vorm van de vloten is ontleend aan een model uit Ierland, dat in Bohemen werd nagemaakt.
Zoom inGlas a: licht conische voet, achtkantig, korte stam. Lichaam licht uitbuigend met geschulpte rand, zeskantig gefacetteerd in ruiten en diamanten.Glas d: licht conische voet, stam met knop, achtkantig gefacetteerd lichaam in ruiten en diamanten met geschulpte rand. Glas g: zeskantige voet zeskantig gefacetteerd lichaam in ruiten, geschulpte rand, licht uitbuigend, met geslepen halve cirkels onder de rand. Deze glaasjes werden gebruikt om zoetigheden in te serveren.
Zoom inHelder, kleurloos glas. Vierkant verdikte voet met plintsokkel, onderkant hol geribd geslepen. Deze geribde holte wordt ook wel ‘citroenpers’ genoemd (zie P. Warren, Irish Glass. Waterford, Cork, Belfast, in the Age of Exuberance, Londen 1981, p. 112). Gefacetteerde conische stam met basisschijf. Eivormige kelk, klokvormige deksel met bolvormige gefacetteerde knop. Kelk en deksel in faccetten en met diamantpunten geslepen. Rand van deksel geschulpt. Deze coupes werden in het interieur op de schoorsteen geplaatst en hebben om die reden de benaming ‘schoorsteenstukken’ gekregen.
Zoom inHelder, kleurloos glas. Vierkante verdikte voet, de onderzijde in stervorm geslepen. Stam met knoop. Eivormige kelk, geslepen in facetten en met diamantpunten. Rondom het midden van het lichaam een guirlande van bladeren of kelkkalfjes. De rand is voorzien van een zilveren band met twee leeuwenkoppen en ringen. Het deksel ontbreekt.
Zoom inHelder, kleurloos glas. Gefacetteerde gewelfde voet met brede geschulpte rand, die is geslepen met ruiten rondom. De stam is achtkantig gefacetteerd, met twee knopen. Cilindrische houder, achtkantig gefacetteerd met in het midden een gefacetteerde rand. De vetvangers zijn verschillend. De bijbehorende vetvangers a 2, b 2, c 2 zijn vierkant van vorm, met geschulpte rand, en gefacetteerd met ruiten rondom. De vervangende vetvanger d 2 is licht uitbuigend, heeft een ronde vorm met geschulpte rand, en is gefacetteerd. Vetvanger e 2 heeft een sterk uitbuigende en ronde vorm, met geschulpte rand en is gefacetteerd. Vetvanger f 2 is zeshoekig, licht uitbuigend, met geschulpte rand en facetten. In Engeland werden glazen kandelaars met één kaarsenhouder al aan het eind van de zeventiende eeuw gemaakt. Vermoedelijk waren ze in de achttiende eeuw vrij zeldzaam; de metalen kandelaar werd meer benut. De glazen kandelaar had grotendeels dezelfde vormentaal als het meer gebruikelijke metalen exemplaar, maar had echter één groot voordeel: het glas zorgde voor talloze reflecties in het kaarslicht, waarbij de gespleten lichtbundels als een regenboog het vertrek oplichtte, wat bij een metalen kandelaar niet gebeurde. Op een handelskaart uit ca. 1765-1770 van William Parker – die zijn eigen zaak ‘William Parker’s Glass House’ aan Fleet Street in Londen had – zijn enkele geslepen kandelaars te herkennen, die sterke overeenkomst vertonen met het zestal kandelaars van Bredius. De sterk gewelfde voet met ruitmotief, de cilindrisch gefacetteerde houder en de losse vetvanger komen zowel bij de kandelaars van Bredius als die van Parker (afb. 7) voor, maar ook de stam met puntige knoop van een ander exemplaar van Parker (afb. 8) komt overeen met de kandelaar van Bredius. Vanwege hun kwetsbaarheid hebben weinig geslepen glazen kandelaars de tand des tijds overleefd en zijn derhalve uiterst zeldzaam.
Zoom inSerie van zeven glazen. Platte voet met basisschijf. Korte stam met basisknoop en ringen. Licht uitbuigende kelk, geciseleerd met florale motieven. Het betreft waarschijnlijk wijn- of waterglazen.
Zoom inLicht conische voet met basisschijf. Balusterstam met basisknoop. Conische kelk met afgeronde basis, geciseleerd met florale motieven. Dit type werd gebruikt als portglas.
Zoom inSerie van zes glazen. Helder kleurloos glas. Platte voet met basisschijf. Balusterstam met ringen, licht uitbuigende kelk. Het lichaam met florale motieven geciseleerd. Dit soort glazen was in gebruik als likeurglazen.
Zoom inPlatte ronde verdikte voet. Bolvormig lichaam overgaand in slanke hals met schenktuit. Hoog c-vormig oor. Een ronde, gefacetteerde knop. Het lichaam is rondom geciseleerd met sierlijke florale motieven.
Zoom inDe wijnkaraf heeft rood gekleurd glas. Tinnen, conische ronde voet met eierrand, gedecoreerd met ornamenten in neo-renaissancestijl. Tussen de voet en het lichaam bevindt zich een basisschijf. Rondom het bolvormig glazen lichaam zes gedecoreerde tinnen banden. Tinnen montuur bestaande uit schenktuit met knop. Met c-vormig oor. Radgravure met monogram AB, voor Abraham Bredius.De roemers zijn gemaakt van rood glas, de braamnoppen en de geribde glasdraad op de overgang van schacht naar kelk is gemaakt van kleurloos glas. Korte cilindrische schacht met een rij braamnoppen, aan een stuk geblazen met wijde bolvormige kelk, radgravure met monogram AB, voor Abraham Bredius. Kelk met ingestoken bodem. Tinnen conische voet met bolvormige stam, en basisschijf, gedecoreerd met c-voluten en eierrand. Deze karaf met roemers behoort tot de stijl van het ‘historisme’, een stroming die in de negentiende eeuw geliefd was. De decoraties en technieken uit het verleden werden opnieuw gebruikt, maar anders uitgevoerd. Deze karaf met roemers vertoont typische decoratiemotieven uit de negentiende-eeuwse neo-renaissancestijl, zoals de banden om het glas, de vorm en de florale motieven. De combinatie van tin en glas is eveneens een negentiende-eeuwse inventie. Graag dank ik Jan Beekhuizen voor zijn hulp bij het schrijven van dit catalogusnummer.
Zoom inHelder, kleurloos glas. Platte voet, aan de onderkant een geslepen ster. Uitbuigend ovaal gevormd lichaam met geschulpte rand met waaiers. Gewelfde deksel met puntig gefacetteerde knop. Deksel in ruiten, diamanten en facetten geslepen, lichaam in ruiten en halve cirkels geslepen, samen een geometrisch (ster)motief vormend, diep geslepen.
Zoom inHelder, kleurloos glas. De voet is geknepen zodat een wafelpatroon is ontstaan. Het lichaam is licht uitbuigend, gemaakt van gevlochten draden, samen een maaswerk vormend. De rand is afgewerkt met een glad bewerkte smalle draad. Met twee opstaande handgrepen. Deze manden – die in de volksmond ook wel ‘Luikse mandjes’ worden genoemd – werden in de achttiende eeuw gebruikt voor fruit desserts, zoetigheden of noten. De glasmakers van deze manden kwamen voor een groot deel uit Luik, maar het is bekend dat ze ook elders werden geproduceerd, bijvoorbeeld in Namen. Ze waren kostbaar omdat het foutloos vormen van het opengewerkte lichaam enorm arbeidsintensief was. Aan het einde van de achttiende eeuw was vooral de breedte van de mand van belang; deze wijde exemplaren waren meer in de mode dan de hoge.
Zoom inHelder, kleurloos, dikwandig glas. Conische voet. Cilindrisch, gefacetteerd licht uitbuigend lichaam. Deksel met achtkantig gefacetteerde knop. Voet en lichaam twaalfkantig gefacetteerd.
Zoom inHelder, kleurloos, dikwandig glas. Conische voet. Cilindrisch, licht uitbuigend lichaam. Voet en lichaam tienkantig in facetten en diamanten geslepen. Mogelijk voorheen met deksel.
Zoom inHelder, kleurloos glas. Conische gefacetteerde voet met geschulpte rand, overgaand in korte stam met zeskantige gefacetteerde knoop. Kelk gefacetteerd met ruiten en geometrisch motief, licht uitbuigend met geschulpte rand.
Zoom inHelder, kleurloos glas. Verdikte bodem, onderzijde in stervorm geslepen. Cilindrisch, achtkantig gefacetteerd lichaam in ruiten en ovalen, samen een geometrisch motief vormend. Uitbuigend met geschulpte rand. Mogelijk als lepelvaasje gebruikt.
Zoom inHelder, kleurloos glas. Verdikte gefacetteerde voet, waarvan één achtkantig, de andere zestienkantig, de onderzijde in stervorm geslepen. Wijd, bolvormig lichaam met geschulpte rand. De grootste bonbonnière heeft een bolvormig gewelfd lichaam. De vier lichamen in ruiten en ovalen geslepen, samen een geometrisch motief vormend. Met verschillende deksels: gewelfd met omgeslagen rand, gefacetteerd in ruiten en ovalen met puntige gefacetteerde knop , gefacetteerd met ruiten en ovalen, gefacetteerd in ruiten en cirkels met puntig gefacetteerde knop.
Zoom inPlatte voet met geschulpte rand, onderkant in stervorm geslepen. Stam met basisschijf, balustervormig lichaam. Hals en lichaam achtkantig gefacetteerd, gedecoreerd met geometrisch geslepen motief, bestaande uit vijf ruiten met in het midden, in iedere ruit, een in reliëf geslepen vierkant. Gezien zijn bescheiden formaat, zal deze strooibus zijn gebruikt voor specerijen. Aangezien specerijen vroeger kostbaar waren, werd er niet veel van gebruikt en is deze strooibus dan ook kleiner dan bijvoorbeeld de zilveren strooibussen voor suiker (cat.nr. 83).
Zoom inBonbonnière 1: helder, kleurloos glas. Verdikte twaalfkantig gefacetteerde voet, de onderzijde in stervorm geslepen. Wijd, bolvormig lichaam met geschulpte rand. Gewelfde deksel met puntig gefacetteerde knop. Lichaam en deksel in facetten, ruiten en ovalen geslepen, samen een geometrisch motief vormend. De schotel is gefacetteerd, heeft een geschulpte rand met waaier motief, de onderzijde is in stervorm geslepen.
Zoom in