Boek nu

Anoniem

Berglandschap

Anoniem

Berglandschap

inkt, papier: 28.6 x 42.7 centimeter
Objectnummer: T080-1946

Heette in cat.tent. 1915 een ‘Landschap in de Apenijnen. H.E. van Gelder vermoedde dat een landschap in Zuid-Frankijk is afgebeeld (inMed.). J. Nieuwstraten (mondeling), merkt op dat de bomen linksonder wellicht door een latere, ‘voltooiende’ hand zijn toegevoegd.Blijkens het niet eerder vermelde opschrift op de achterzijde werdhet blad vroeger aan ‘Bolognese’ toegeschreven, waarmee men AnnibaleCarracci (1560-1609) of wellicht Giov. Franc. Guercino (1591-1666)bedoeld zal hebben.In de museumpublicaties en bij Tolnai in 1925 heette de tekeningeen eigenhandige Pieter Brueghel. Tolnai dateerde haar ca. 1555-56 en
bracht haar in verband met de reeks tekeningen der zgn. ‘grotelandschappen’. Wel vond hij ons blad in vele details ‘befremdend’ voor
Brueghel. In 1952 – hij had toen zijn eigen naam in De Tolnayveranderd – schrapte hij de tekening geheel uit het oeuvre van demeester. Münz schreef hem met een vraagteken aan de zgn. ‘AnonymusFabriczy’ toe.Vanwege de golvende, bijna zwiepende omtrekslijnen moet m.i. aaneen latere meester gedacht worden, uit de maniëristische periode aan heteind van de 16de eeuw. Van Regteren Altena haalde de tekening destijdsaan als werk van Brueghel dat duidelijk maakt hoezeer de manieristJacob de Gheyn (1565-1629) het oeuvre van Brueghel bestudeerd moesthebben. Nadien schreef F. Lugt ons blad aan De Gheyn zelf toe (notitie op R.K.D.). Deze toeschrijving wijst Prof. van Regteren Altenagedecideerd van de hand (mondeling). J. Nieuwstraten (eveneensmondeling) constateerde de nauwe verwantschap met landschapstekeningen van Hendrick Goltzius (1558 -1615).

Zoom in