Hollandse schepen en zeeslagen

Ontdek samen met uw kinderen de verhalen achter 67 maritieme schilderijen uit de Gouden Eeuw.

Van 10 december 2019 tot 2020 toont Museum Bredius in Den Haag de tentoonstelling ‘In de ban van de zee’.

De tentoonstelling ‘In de ban van de Zee’ is een indrukwekkende tentoonstelling voor het hele gezin. Ontdek samen met uw kinderen de boeiende verhalen van zeevaarders uit de Gouden Eeuw. Ga terug in de tijd aan de hand van 67 prachtige schilderijen met Hollandse schepen, zeeslagen en strand- en zeegezichten. En kruip in de huid van een lichtmatroos en doe de vissenspeurtocht!

Koop hier uw tickets

De 67 maritieme schilderijen komen uit de verzameling van Antony Inder Rieden. Het is één van de mooiste privéverzamelingen van 17de- eeuwse maritieme schilderijen ter wereld. De Inder Rieden-collectie bevindt zich in Londen en heeft Groot-Brittannië nooit eerder verlaten. Vanaf 10 december is de collectie in zijn geheel, exclusief en slechts 3 maanden te zien in Museum Bredius in Den Haag. De collectie bestaat uit prachtige schilderijen met rivier-, oever-, strand- en zeegezichten, maar ook zeeslagen en scheepsportretten. Ze geven een mooi beeld van de Hollandse Gouden Eeuw op het water.

Museum Monsterboekje

Kinderen kunnen de tentoonstelling ontdekken met veel verschillende opdrachten uit het Museum Monsterboekje. Van een vissenspeurtocht tot een lichtmatrozen test. Kinderen ontdekken de verhalen achter de schilderijen en door het hele museum vindt je activiteiten. Zoals de specerijen- geurtesten. Ze maken spelende wijs kennis met de Hollandse Gouden Eeuw en gaan naar huis als een echte lichtmatroos.

Sfeer en atmosfeer

Verzamelaar Inder Rieden is altijd zeer gefascineerd geweest door schilderijen waarop een bijzondere (atmo)sfeer te vinden is. Je moet op een schilderij de zee (bijna) kunnen voelen, horen of ruiken, is zijn mening. Een van zijn favoriete schilders is daarom Hendrick Dubbels, die is vertegenwoordigd met vijf werken in de verzameling, waaronder Riviermonding met vissersschepen. Het sfeervolle werk wordt vrijwel geheel ingenomen door een enorme, dreigende wolkenlucht. Inder Rieden: ‘Er staat heel weinig op, er is een hoop leeg maar in de compositie en lichtwerking is dit werk ongeëvenaard. Voor mij een absoluut topwerk’.

Het strand bij Egmond aan Zee (1644/45) van Simon de Vlieger kan al even atmosferisch worden genoemd. Inder Rieden vroeg aan de Duitse meteoroloog Franz Ossing om alle schilderijen in zijn verzameling te bekijken op  de verschillende weersomstandigheden. Wat voor weer is het op het schilderij? Klopt de geschilderde weergave daarvan? Welk seizoen wordt op het werk afgebeeld? Ossing analyseerde het weer op dit strandgezicht als typisch behorend bij de Noorzeekust in de maanden tussen november en januari. ‘Laaghangende cumuluswolken met grijze onderkanten, de horizon alleen zichtbaar door een vage mist. Slappe zeilen en de beweging van de wolken duiden op een zwakke westenwind. (….) De sterke lichte en donkere stralen [komend uit de wolken] worden gewoonlijk waargenomen in lucht met een hoge vochtigheid’. De meteoroloog ontdekte ook dat niet alle schilders altijd de natuur 100% volgden.

In de ban van de zee

Op het paneel Een ‘Damloper’ en andere schepen in een harde wind van Abraham van Beijeren uit c. 1645-50 staat inderdaad een flinke bries. De wind waait van links naar rechts (zoals te zien aan de zeilen en de vlaggen) – de wolken drijven echter van rechts naar links. Weerkundig onmogelijk, maar in de compositie kwam het beter uit. Ossing noemt het een ‘verzonnen realiteit’.

Verzameling Inder Rieden

Anthony Inder Rieden (1940) is zijn hele leven ‘in de ban van de zee’ geweest. Hij bracht zijn jeugd door aan het strand en de zee bij Haarlem, verhuisde in 1965 naar het buitenland en verzamelt al bijna 40 jaar maritieme schilderijen. Langzaam bouwde Inder Rieden één van de grootste particuliere maritieme verzamelingen ter wereld op. Het was de vader van de huidige kunsthandelaar Willem Jan Hoogsteder, John Hoogsteder, die Inder Rieden op het pad van dit specifieke genre zette. Voor de eerste keer toont Inder Rieden zijn gehele collectie van 67 schilderijen in Den Haag. De tentoonstelling In de ban van de zee zal alleen in het Haagse Museum Bredius te zien zijn. Behalve drie schilderijen in langdurig bruikleen aan musea in Nederland en Duitsland (ook te zien in Den Haag), bevindt de gehele verzameling zich in Inder Riedens huis in Londen en is niet toegankelijk voor publiek.

Bekijk de rapportage van Nieuwsuur over Inder Rieden

Catalogus

Bij de tentoonstelling wordt een omvangrijke catalogus uitgegeven in vier delen in cassette, samengesteld door kunsthistorica Gerlinde de Beer. Uitgeverij Primavera Pers (Leiden), tot 1 maart is de prijs € 135, daarna €175.

Meer informatie over de catalogus

Museum Bredius

Toen Abraham Bredius ruim negentig jaar oud in 1946 overleed, liet hij de gemeente Den Haag zijn hele collectie van meer dan 200 schilderijen na. Bij zijn vertrek naar Monaco in 1924 had hij zijn grote huis op de Prinsengracht 6 in Den Haag al tot museum gemaakt. Tot 1985 was daar zijn verzameling schilderijen, tekeningen, antieke meubelen, zilver, kristal en porselein voor iedereen te bezichtigen. Na de sluiting van het museum ging de collectie in depot, maar op initiatief van een aantal Haagse kunstliefhebbers en met steun van sponsoren kon in 1990 Museum Bredius, nu aan de Lange Vijverberg 14, opnieuw zijn deuren openen.

Koop hier uw tickets

Voor persinformatie over de tentoonstelling In de Ban van de Zee en beeld: borisdemunnick@gmail.com of 06 22 978 444.