Verleden

Archief van tentoonstellingen

In 25 historische ruimtes aan de Lange Vijverberg in Den Haag werd de rode loper uitgerold.

Op deze prachtige locatie tegenover de Hofvijver, opende drie monumentale panden voor het eerst gezamenlijk de deuren voor het publiek.

Lange Vijverberg 14, 15 en 16 toonde de collecties van kunstverzamelaar Dr Abraham Bredius, van Hoogsteder & Hoogsteder en van schilder Cornelis Kruseman. Tijdens Masterly The Hague werden deze historische schilderijen gecombineerd met speciaal voor de gelegenheid vervaardigde werken van hedendaagse ontwerpers.

Van Rembrandt van Rijn tot Viktor & Rolf

De haute couture van Viktor & Rolf vormt een samenspel met het schitterende harnas en de weelderige kraag op het portret van Frederik Hendrik, Prins van Oranje geschilderd door Michiel van Mierevelt.

De metershoge metalen bloemen van Linda Nieuwstad zijn hier gekoppeld aan de roosjes in de hand van de rijkste vrouw in 17e-eeuws Amsterdam, vereeuwigd door Jurriaen Ovens.

Fotografenduo Petra en Erik Hesmerg lieten foto’s zien bij een mysterieus Sottobosco schilderij van de uiterst zeldzame schilder J.M. Sartory.

En bij dé 19de-eeuwse hofschilder Jean-Baptiste Van der Hulst was textielvormgever Jan Koen Lomans uitverkoren te exposeren.

Samen met hen waren er nog 60 andere meesters van Dutch Design die deel konden nemen aan Masterly The Hague.

Curator Nicole Uniquole koos welke meesterontwerper met welke Oude Meesters samen mocht exposeren. Gedurende vier dagen kon u deze schitterende combinaties bewonderen van hedendaagse en Oude Meesters. De art direction en styling van Masterly The Hague is in handen van Maarten Spruyt met wie Nicole Uniquole vele tentoonstellingen vormgeeft.

Meer informatie over Masterly The Hague vindt u hier.

Schoonheid Misleidt

museum-bredius-pand
1 december 2017 t/m 8 april 2018 “Schoonheid misleidt”

Museum Bredius in Den Haag presenteerde van 1 december 2017 t/m 8 april 2018 ‘Schoonheid misleidt’. Het museum is in het bezit van de enige perspectiefkast in Nederland en heeft deze kast centraal gezet in een educatieve tentoonstelling over fascinatie voor het misleiden van het publiek. Dr. Abraham Bredius kocht de kast, een soort kijkdoos geschilderd door een kunstschilder, in de 19e eeuw, maar heeft nooit de behuizing aangepast. De perspectiefkast, waarvan er maar zes bestaan in de wereld, werd getoond in een nieuwe presentatie, zodat de kast weer even verrassend is als in de 17e eeuw bedoeld was. Daarnaast bestond de tentoonstelling uit een aantal schilderijen en kunstobjecten met als thema ‘misleiden’. De perspectiefkast heeft na de tentoonstelling een vaste plek gekregen in het museum.
 
 

De perspectiefkast heeft na de tentoonstelling een vaste plek gekregen in het museum en zo blijft dit prachtige en unieke exemplaar in het museum te bewonderen.

Bredius_Advertentie_Vind_186x130
3 december 2016 t/m 2 april 2017 de nieuwe tentoonstelling “Linking Pieces”

In 1931 kocht Dr. Abraham Bredius een vreemd schilderij. Het was geschilderd door Hendrick Aerts en toont een man die door de dood met een zeis begeleid wordt naar zijn graf. Het bleek het rechterdeel te zijn van een veel groter schilderij, de Allegorie op de ouderdom en de dood (zie afbeelding rechts). Het Museum was verheugd toen bleek dat in Zweden het ontbrekende deel van dit magistrale stuk opdook. Marina Aarts (geen familie van de schilder) maakte het museum er op attent en de Stichting Vrienden van Museum Bredius was bij machte het te verwerven.

Met de tentoonstelling ‘Linking Pieces’ gaf Museum Bredius als eerste museum in Nederland breder inzicht in de reden en wijze waarop schilderijen in het verleden in tweeën gedeeld zijn en door toeval of jarenlange research weer bijeen komen; hoe paren van schilderijen uit elkaar kunnen raken om vervolgens ook weer (tijdelijk) bij elkaar te komen. Er zijn diverse voorbeelden van schilderijen die gescheiden zijn geweest en nadien weer tot één geheel zijn teruggebracht; ook dat aspect kwam aan de orde in de tentoonstelling ‘Linking Pieces’.
 

 

Ook kunt u genieten van de prachtige collectie van Museum Bredius. Om een indruk van de collectie te krijgen, navigeert u naar “Gehele Collectie” in de menubalk of klikt u hier.

museum-bredius-pand

Hoe perziken een mysterie oplosten. De vraag aan wie een kunstwerk kan worden toegeschreven, is misschien wel de belangrijkste binnen de kunstgeschiedenis. De naam van de kunstenaar bepaalt in grote mate het prestige en de waarde van het betreffende kunstwerk. Zo niet voor Abraham Bredius, stichter en schenker van het Museum Bredius, die nauwkeurig wetenschappelijk kunsthistorisch onderzoek boven alles stelde. Niet de faam van een bestaande schilder was zijn drijfveer, maar het willen ontdekken hoe het echt zat. Daarmee was hij de herontdekker van verloren gegane schatten en vergeten schilders. Een goed voorbeeld van een dergelijke meester uit de Gouden Eeuw is Abraham van Calraet (1642-1722), van wie Museum Bredius van 26 oktober 2015 t/m 21 januari 2016 ruim 20 werken toont.

De initialen AC waarmee Abraham van Calraet meestal signeerde werden lange tijd aangezien voor die van de veel grotere en beroemdere Albert Cuyp. Beiden werkten deels gelijktijdig in Dordrecht en hun stillevens toonden gelijkenis. Het was de verdienste van Abraham Bredius die als echte archiefvorser een groep stillevens met perziken niet langer toeschreef aan Aelbert Cuyp, maar aan de onbekende Abraham van Calraet. Daarmee stuitte hij tegen de borst van de kunsthistoricus Cornelis Hofstede de Groot die bij hoog en bij laag volhield dat Bredius het bij het verkeerde eind had. Waren de perziken nou van Cuyp zoals de traditionele toeschrijving wilde, of van Calraet? Er ontstond een ware polemiek en de beschuldigingen over en weer stapelden zich op, die vaak niet eens meer te maken hadden met Van Calraet of Cuyp.

De ontdekking in 1916 in de kunsthandel van een schilderij van Abraham van Calraet maakte een einde aan de strijd tussen beide heren. Het werk was voluit gesigneerd en paste goed bij de stillevens die onderwerp van discussie waren geweest. Bredius triomfeerde. Hij kocht het schilderij en legateerde het later aan het Mauritshuis. Het schilderij is nu samen met 20 andere werken van Van Calraet te zien op deze tentoonstelling, met bruiklenen van het Dordrechts Museum, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, het Mauritshuis, Museum Boijmans van Beuningen, het Kröller-Müller Museum en enkele particuliere bruikleengevers.

Door hier te klikken kunt u de uitgave rond de tentoonstelling “Geen Cuyp, maar Calraet” downloaden.
 

Ter gelegenheid van de feestelijke heropening van het Mauritshuis organiseert Museum Bredius.

De Tentoonstelling: Kennerschap: Bredius, Jan Steen en het Mauritshuis

Vanaf 27 juni tot en met 8 januari 2015 is in Museum Bredius een tentoonstelling te zien van schilderijen van Jan Steen.
De kern hiervan wordt gevormd door de 9 werken die Abraham Bredius (1855-1946), directeur van het Mauritshuis tussen 1889 en 1909, heeft verzameld en is aangevuld met 11 schilderijen uit openbaar en particulier bezit.


In de keuze van die schilderijen lag de nadruk op het vroege werk van Steen, een facet van zijn kunst dat in de grote Steen-tentoonstelling van 1996 (Jan Steen: schilder en verteller, Rijksmuseum Amsterdam) weinig
aandacht kreeg. Het moet duidelijk maken waar de oorsprong van zijn kunstenaarschap ligt en hoe hij zich in slechts enkele jaren van landschap- tot figuurschilder ontwikkelde. Daarvoor zijn 6 landschappen en 1 stadsgezicht geselecteerd.

Om Steens ontwikkeling tot figuur- en genreschilder te tonen is voor het eerst sinds 1926 een sleutelstuk uit zijn oeuvre te zien: de Fabel van de sater en de boer uit het bezit van de oprichter van de Koninklijke Philips NV, Dr. Anton Philips. Het werk was zijn favoriete kunstwerk en hij heeft het slechts één keer voor een expositie willen afstaan. In het Museum Bredius wordt dit doek weer in volle glorie getoond nadat het eerder dit jaar een volledige restauratie heeft ondergaan, speciaal voor de tentoonstelling.

Een aantal van de geselecteerde schilderijen zijn nog nooit geëxposeerd. Museum Bredius heeft de primeur voor een tentoonstelling van een van de belangrijkste ontdekkingen van de afgelopen jaren, Steens op Elsheimer gebaseerde Bespotting van Ceres. Het is een van de weinige nachtstukken die we van Steen kennen en het verhaal is ontleend aan de Metamorfosen van Ovidius, de ‘schildersbijbel’ in de woorden van Carel van Mander.

Aan de tentoonstelling wordt medewerking verleend door het Koninklijk Kabinet van Schilderijen het Mauritshuis, Haags Historisch Museum, Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden en de Fondation Custodia (Collectie Frits Lugt) in Parijs, Koninklijke Philips Nederland en diverse particulieren.

In de catalogus wordt uitgebreid de relatie tussen Abraham Bredius en Jan Steen besproken. Bredius vond Steen, na Rembrandt, de beste Hollandse schilder ooit. Bredius schreef ook een monografie over de kunstenaar, die in 1927 werd gepubliceerd. Dit boek geldt nog steeds als een onmisbaar naslagwerk. Het eerste exemplaar van deze zware – en kostbare – foliant werd voor Bredius speciaal gebonden in een perkamenten band naar ontwerp van C.A. Lion Cachet (1864-1945) en zal eveneens te zien zijn.

De catalogus is geschreven door Guido M.C. Jansen, voormalig conservator 17de-eeuwse schilderkunst van het Rijksmuseum en daar in 1996 projectleider van de tentoonstelling en redacteur van de catalogus Jan Steen: schilder en verteller. De catalogus wordt voorafgegaan door een biografie van Abraham Bredius door Josefine Leistra. En een kunsthistorische beschrijving van Lange Vijverberg 14 door C.J.J. Stal, het pand waar sinds 1990 de collectie Bredius zich bevindt.

Museum Bredius en Haags Historisch Museum

25 april t/m 8 september 2013

Huygens rond de Hofvijver is een gezamenlijke presentatie van het Haags Historisch Museum en Museum Bredius . Constantijn Huygens’ (1596-1687) band met Den Haag staat centraal in een presentatie in het Haags Historisch Museum. In een speciaal Huygens-spoor door de vaste opstelling wordt aandacht besteed aan Huygens’ liefde voor zijn geboortestad, zijn betrokkenheid bij verschillende Haagse bouwprojecten en zijn contacten met de Oranjes. In Museum Bredius is een tentoonstelling te zien over Constantijn Huygens als kunstkenner en verzamelaar. Leer hier de persoonlijke smaak van Huygens kennen aan de hand van schilderijen van zeventiende-eeuwse meesters als Rembrandt, Jan Lievens, van Goyen en Honthorst. Ook is er aandacht voor Huygens’ rol als kunstbemiddelaar aan het hof en zijn vele contacten met schilders en architecten. Op de tentoonstelling zijn meer dan dertig schilderijen te zien, waaronder twee werken die ooit deel uitmaakten van Huygens’ eigen verzameling.
Voor Huygens rond de Hofvijver is een speciaal combiticket verkrijgbaar (€ 10, inclusief entrees, een rijk geïllustreerde catalogus en een handzame wandelroute door het centrum van Den Haag langs betekenisvolle plekken uit het leven van Constantijn Huygens. De wandeling kan ook los worden aangeschaft in de museumwinkel (€ 1,50).

2011: Tentoonstelling miniatuurzilver in Museum Bredius

In Museum Bredius is van 11 oktober 2011 tot en met 15 januari 2012 de tentoonstelling Tall and Small te bezoeken. Nederlands antiek miniatuurzilver is dan voor eerst te zien naast de grote zilveren voorwerpen waarnaar ze zijn vormgegeven. Honderden miniaturen, afkomstig uit de collectie van Museum Bredius en de Haagse antiquair juwelier A. Aardewerk worden aangevuld met bruiklenen uit internationale particuliere collecties.

De ruim 80 stuks miniatuur zilver die deel uit maken van de collectie Bredius vormden de aanleiding voor deze tentoonstelling. Miniatuurzilver kwam in Nederland in de tweede helft van de 17e eeuw in zwang. Welgestelde dames, voornamelijk in Amsterdam, richtten een heel kabinet in als poppenhuis wat vervolgens werd voorzien van een miniatuurzilveren huisraad. Een kostbare hobby, de miniaturen werden van hetzelfde materiaal vervaardigd als de munten uit die tijd. Het poppenhuis werd een statussymbool. In de 18e eeuw was dit een grote rage. De vraag naar miniatuurzilver was in Amsterdam zo groot dat zilversmeden zich van generatie op generatie konden specialiseren in het maken van dit “poppegoet” zoals het miniatuurzilver in die tijd werd aangeduid.

Naast interieurstukken zijn ook verschillende beroepen, sporten en transportmiddelen in miniatuur zilver tentoongesteld. Enkele zeer zeldzame exemplaren zijn een zonnewijzer, een hemelbed, een biljarttafel en zelfs een draaimolen.

2009: Verrassende Restauraties. Zeventien gerestaureerde schilderijen
Organisatie: John Hoogsteder
Catalogus: Marijke C. de Kinkelder, Elly Klück, Jan Kosten en Fred G. Meijer, onder redactie van Charles Dumas

2007: Meesters en Molens. Van Rembrandt tot Mondriaan
Organisatie: Charles Dumas, John Hoogsteder en Jim van der Meer Mohr
Catalogus: Charles Dumas en Leo Endedijk, met medewerking van Leo van der Drift en Theo Laurentius

2005: Bartholomeus Breenbergh
Organisatie: John Hoogsteder
Catalogus: Richard Verdi

2004/2005: Melchior d’Hondecoeter
Organisatie: Fred G. Meijer

2004: Rondom Rembrandt
Organisatie: John Hoogsteder

2003: 400 jaar Pijproken in beeld
Organisatie: John Hoogsteder en Theo Laurentius

2002: Hofvijver in Poëzie & Beeld (ook in Kunstpassage in Rijksmonument en Haags Historisch Museum)
Organisatie: Charles Dumas, Hermance Schaepman, Nicole Hermans e.a.
Catalogus: Hermance Schaepman, Willy van den Bussche en Aernout Help; onder redactie van Charles Dumas

2001: De Haagse verzamelaars van nu
Organisatie: John Hoogsteder en Jim van der Meer Mohr

2001: Onder de huid van Oude Meesters
Organisatie: John Hoogsteder en Edwin Buijsen
Catalogus: Edwin Buijsen

1999: Rembrandt op papier
Organisatie: Theo Laurentius en Jim van der Meer Mohr

1998: Het Luxemburgse Pescatore Museum te gast in het Haagse Museum Bredius
Organisatie: John Hoogsteder
Catalogus: Jim van der Meer Mohr

1996: De Meestervervalser van Vermeer
Organisatie: John Hoogsteder en Jim van der Meer Mohr

1994: Rob van Koningsbruggen in Museum Bredius (in samenwerking met Stroom)
Conservator: Toïta Buitenhuis-Henry

1993: The Sketchbook of Jan van Goyen
Organisatie: John Hoogsteder en Edwin Buijsen
Catalogus: Edwin Buijsen

1991: Schilderijen en tekeningen in Museum Bredius
Catalogus: Albert Blankert, met bijdragen van Louise Barnouw-de Ranitz en C.J.J. Stal

1987-1988: Dutch Masterworks from the Bredius Museum. Rembrandt and his Contemporaries, Nagasaki Holland Village Museum
Organisatie: John Hoogsteder en Theo van Velzen
 Catalogus: Albert Blankert, met bijdragen van Theo van Velzen en Louise Barnouw-de Ranitz.

1985-1987: Dutch Masterworks from the Bredius Museum. A Connoisseurs Collection (rondreizend door de Verenigde Staten: New York, Omaha, Allentown, Louisville, Baltimore, Milwaukee en Tulsa)
Organisatie: John Hoogsteder en Theo van Velzen
Catalogus: Albert Blankert, met bijdragen van Theo van Velzen en Louise Barnouw-de Ranitz